Matlamat kesihatan yg kita inginkan.

Assalammualaikum.
 
saya ingin ceritakan satu kisah yg membuatkan saya tersedar betapa pentingnya jaga kesihatan dan jalani gaya hidup sihat.selama ni pun bukan tak sedar,,,sedar...tapi tak jelas.bila x jelas kita pun buat endah x endah je la.Kalau x sakit buat pe pegi jumpa doktor,medical chek up??x payah la,elok x de apa2 kang macam pulak doktor cakap.Padahal simple je,tekanan darah awak tinggi sikit,kata doktar,suspen je.padahal memang la ada hari rendah ada hari tinggi,selagi berada dlm range yg ok x de masalah.cuma result kita ada dlm evelope putih besar,tu yg menambahkan suspen tu..berbalik cite asal,seorang ni baru pencen,pegawai la,dpt duit lepas bersara pun ratus2 riban.time muda mentaliti dia sama cam diatas.call saya untuk buat rawatan bekam.dtg la,saya cakap.dia kata x boleh,minta saya datang rumahnya. bayaran?x de hal,berapa pun x pe.saya pulak,kalau ko boleh dtg,ko kena dtg sini,aku x pi rumah.dia ckp tolong la,kaki bengkak-kencing manis.kaki sembab-buah pinggang rosak,dialisis 3 kali seminggu.kencing pun dah x boleh.kira mcm penyakit la,semua berat2.Sampai kena upah pemandu untuk bawa pi hospital dialisis-ank menantu semua sibuk,x nak menyusahkan mereka katanya.Saya pun dtg,buat rawatan untuk dia.macam2 kami bualkan.part last dia cakap pasal matlamat.Katanya,ajal maut memang sudah ditentukan tuhan,tapi kita sebagai manusia hendaklah berusaha untuk dapat yang terbaik,macam dia,dulu endah x endah jaga kesihatan,jaga makan.sekarangg??Terlantar menderita sakit.Aku paham maksud dia-katanya kalau dia jaga kesihatanya baik2,mungkin dia x terlantar menderita sakit,at least dia boleh mati di rumah sendiri,bukan di hospital dgn wayar berselirat di tubuh,dgn tangan ada nipple.dgn doktor nk sumbat wayar halus kononya camera nk tgk dlm perut dan mcm2 lagi.katanya lagi,mustahil dia boleh sembuh,tapi tujuanya sekarang ialah mengikut semua aturan untuk mati dlm keadaan aman di rumah..Tersentak aku bila dia menjelaskan kenapa perlu jaga kesihatan-supaya dpt mati dgn aman dirumah tanpa rasa sakit diperlakukan mcm2 oleh doktor!!

Comments

Popular Posts