"Bagitau orang sebelah, saya kuasai pemasaran"

Ini ayat Dr. Azizan Osman semasa saya dan suami menghadiri Seminar Marketing Power kat Bayview Hotel Melaka 5 Okt baru-baru ni. Sebenarnya apa yang dicakapkan oleh Dr. Azizan kita memang dah tahu...cuma kelemahan kita ni termasuk saya...kita tidak bertindak. Betul lah kata Dr. Azizan, walau apa pun ilmu yang dia bagi, tapi kalau kita tidak bertindak dan buat, takkan sampai ke mana. Yang penting kita perlu bertindak. Lagi satu bila dengar buat marketing nak masuk radio,tv atau surat kahabar.. kita pun mula mengensot ke belakang..awal-awal dah set dlm minda, kita tak mampu. Kalau dikaji betul-betul, ilmu yang disampaikan kena buat, kena berani...GO AHEAD, INSYAALLAH menjadi, benda baik kan.

Saya suka nak share sedikit info yang beliau sampaikan. Sepatutnya 60-80% dlm bisnes kita perlu fokus pada marketing. Kalau produk bagus, stok banyak...asyik dok fokus pada production tapi takde promosi dan tak hebahkan yang kita ada produk bagus,memang le tak terjual barang kita tu. Dan lagi...kita dikira berdosa tau sebab tak bagitau orang produk bagus kita tu, sebab benda yang baik dosa kalau kita tak share.

Database penting, kita perlu cari jalan untuk kumpul database pelanggan, pastu boleh guna teknologi terkini hantar sms sekaligus utk inform apa-apa je promosi yg kita buat. Dr. Azizan jugak buat training utk sms nanti, kalau daftar malam tu kena bayar RM90 je utk attend seminar sms nanti, excited nak dpt ilmu ni. selama ni kita dok dpt sms mcm-mcm, tapi tak tau mcm mana benda ni bekerja. Marketing thru sms ni lebih berkesan sebab nak tak nak org mesti baca, dia delete pastu belakang cite, yg penting message dah sampai. kalau hantar flyers selalunya org buang je...hu hu hu sedihkan.

Comments

Popular Posts