Lakukan lebih - jadilah penambah nilai

Hari ini kita berkongsi salah satu tabiat orang yang berjaya dan sikap ini ada pada diri para jutawan, begitulah kata Adam Khoo melalui bukunya yang bertajuk 'Bagaimana saya menjadi Jutawan'. Adam Khoo ialah rakyat Singapura yang telah berjaya bergelar seorang jutawan pada usia 26 tahun melalui berbagai cara yang didedahkan dalam bukunya ini.

Katanya, kita hendaklah menjadi penambah nilai, bukannya pengurang nilai atau sama, kalau orang suruh buat lima perkara kita buat lima. Sikap pengurang nilai pulak bila suruh buat lima, dia buat 2, 3 atau 4 sahaja. Orang yang berjaya selalu memberi lebih dari yang sepatutnya dilakukan contohnya kita dibayar gaji sebulan rm3000 sebulan oleh majikan kita, sikap orang yang berjaya dia akan bekerja dan memberi lebih untuk majikannya lebih dari nilai rm3000. Kesannya, org yang bersikap penambah nilai ini tidak akan dibuang oleh majikan walau syarikat mengalami kemerosotan ekonomi kerana org ini akan berusaha untuk memberi lebih lagi. Lebih menarik lagi, penambah nilai akan diberi ganjaran dan yang paling penting kepercayaan...its about trust.

Jadinya, saya mengambil ikhtibar dari buku ini, selalulah melakukan yang terbaik dan berilah lebih kerana golden rule...what you give, what you get.

Comments

Popular Posts